„RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY
I TY”
W roku szkolnym 2010/2011 nasza szkoła realizuje :
PROGRAM PROFILAKTYCZNO - EDUKACYJNO
DLA UCZNIÓW KLAS I – III
Jednym z ważnych elementów tego programu jest zwrócenie uwagi
uczniów na czas wolny spędzany poza domem lub szkołą;
uwrażliwienie ich na możliwość pojawienia się zagrożeń wynikających z
nieodpowiedniego wyboru miejsca do zabawy: w lesie, nad wodą,
podwórku czy boisku szkolnym.
Cele główne programu
1. Zminimalizowanie liczby nieszczęśliwych zdarzeń z udziałem dzieci.
2. Podniesienie poziomu wiedzy dzieci w zakresie umiejętności unikania zagrożeń w życiu codziennym.
Cele pośrednie programu
1. Pogłębienie poziomu specjalistycznej wiedzy rodziców, opiekunów i nauczycieli na temat zasad zapewnienia bezpieczeństwa uczniom oraz sposobów udzielania im pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia.
2. Aktywizacja rodziców i nauczycieli do wspólnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i zainicjowanie powstawania w szkołach Rad Bezpieczeństwa.
3. Maksymalne zminimalizowanie zagrożenia dzieci w czasie dojścia lub dojazdu do i ze szkoły, na wycieczkach i innych formach komunikacji.
4. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa dzieci podczas zabaw
w szkole i na podwórku. Wyuczenie postawy ograniczonego zaufania
wobec osób obcych.
5. Utrwalenie w świadomości rodziców i dzieci konieczności noszenia
elementów odblaskowych.
6. Przybliżenie dzieciom pracy i roli Policji.
7. Wyrabianie nawyku kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej.
PRZEPIS NA BEZPIECZNE FERIE
28 stycznia 2011r. uczniowie klasy III b przygotowali apel pod hasłem PRZEPIS NA BEZPIECZNE FERIE . Wierszyki,
piosenki mówiły o bezpieczeństwie podczas zjeżdżania na sankach, jazdy
na łyżwach i zabaw na śniegu. Piosenki o zimowej tematyce wykonane przez
dzieci uatrakcyjniły przedstawienie. Przypomniały zasady poruszania się
po drogach, zwróciły uwagę na zagrożenia podczas zimowych zabaw.
Widownia rozwiązywała zagadki o tematyce zimowej.
Na zakończenie odbyło się rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pt. BEZPIECZNE FERIE . Pani DYREKTOR nagrodziła dzieci słodkim upominkiem.
Na całością czuwały panie: Mirosława Mansz i Anna Hamera, a pani Anna Orzech-Kunysz przygotowała oprawę plastyczną.
RAZ, DWA, TRZY
– BĄDŹ BEZPIECZNY I TY
Ankietę wypełniło 118 rodziców uczniów z klas
1-3.
1.
Czy
znasz założenia programu RAZ,
DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY? Jeśli tak to skąd się o
nich dowiedziałeś?
a)
ze szkoły – 58 rodziców
b)
ze
spotkania w szkole z policjantem - 37
rodziców
c)
nie znam – 9 rodziców
d)
z wywiadówki – 2 rodziców
e)
od dziecka - 2 rodziców
f)
Internetu -2 rodziców
g)
tak - 1 rodzic
h)
od wychowawcy - 1 rodzic
i)
od
policjanta - 1 rodzic
j)
strona internetowej szkoły, wychowawcy - 1 rodzic
k)
brak odpowiedzi – 4 rodzic
2.
Czy
bierzesz udział w działaniach profilaktycznych organizowanych przez szkołę, do
której uczęszcza Twoje dziecko ?
a)
Tak – w pełnym zakresie -34 rodziców
b)
Tak - w
niewielkim zakresie - 31 rodziców
c)
Raczej nie - 25 rodziców
d)
Nie -21 rodziców
e)
Nie znam tych działań - 6
rodziców
f)
Brak odpowiedzi - 1 rodzic
3.
Czy i jak
często rozmawiasz z dzieckiem na temat potencjalnych zagrożeń?
a)
Tak – rozmawiam często - 111
rodziców
b)
Raczej nie -
5 rodziców
c)
Nie -
1 rodzic
d)
Brak odpowiedzi - 1
rodzic
4.
Czy
Twoje dziecko nosi elementy odblaskowe przy ubraniu wyjściowym?
a)
Tak -
44 rodziców
b)
Tak, ale tylko czasami - 36 rodziców
c)
Raczej nie -
18 rodziców
d)
Nie
- 17 rodziców
e)
Moje dziecko nie ma elementów odblaskowych
- 1
rodzic
f)
Brak odpowiedzi
- 2
rodziców
5.
Jakie
niebezpieczeństwa obecnych czasów są największym zagrożeniem dla Twojego
dziecka? Wymień najważniejsze z nich.
a)
duży ruch na ulicy –20 rodziców
b)
narkotyki – 18 rodziców
c)
przemoc – 11 rodziców
d)
Internet – 11 rodziców
e)
droga do szkoły – 4 rodziców
f)
drogi, agresja między dziećmi – 3 rodziców
g)
pijani kierowcy
- 3 rodziców
h)
brak pasów – 3 rodziców
i)
alkohol, papierosy, narkotyki, przemoc – 2
rodziców
j)
szybko jeżdżące auta – 1 rodzic
k)
niekontrolowane kontakty w sieci z niewłaściwymi
osobami – 1 rodzic
l)
przejście dla pieszych przy szkole i droga do
domu – 1 rodzic
m)
wypadki samochodowe – 1 rodzic
n)
narkotyki, dopalacze – 1 rodzic
o)
narkotyki, pijaństwo – 1 rodzic
p)
porwanie – 1 rodzic
q)
agresywne zachowania kolegów – 1 rodzic
r)
brak wyobraźni kierowców, łatwy dostęp do
narkotyków, znieczulica, Internet i wzmożony ruch na drodze – 1 rodzic
s)
narkomania, Internet – 1 rodzic
t)
agresja, brak empatii – 1 rodzic
u)
znieczulica – 1 rodzic
v)
narkotyki, agresja, alkohol, przemoc – 1 rodzic
w)
droga do szkoły, komputer i obce osoby na terenie szkoły – 1 rodzic
x)
szybka
jazda samochodem przez niektórych kierowców – 1 rodzic
y)
niebezpieczeństwo na drodze, brak chodników – 1
rodzic
z)
obcy ludzie – 1 rodzic
aa)
bezpieczeństwo na drodze i Internet – 1 rodzic
bb) ruch
drogowy, rozmowy z obcymi – 1 rodzic
cc)
narkotyki, nikotyna – 1 rodzic
dd) duży
ruch przy szkole, narkotyki w szkole -1 rodzic
ee) ruch
drogowy przy szkole – 1 rodzic
ff)
brak odpowiedzi
-21 rodzic
6.
Jak
oceniasz zaangażowanie lokalnej Policji w działania prewencyjne na terenie
Twojej miejscowości?
a)
bardzo dobrze – 6 rodziców
b)
dobrze 55
rodziców
c)
dostatecznie – 28 rodziców
d)
źle – 6 rodziców
e)
bardzo źle – 1 rodzic
f)
trudno powiedzieć – 16 rodziców
g)
brak odpowiedzi – 6 rodziców
7.
Jakiego
rodzaju pomocy w działalności profilaktycznej oczekujesz od lokalnej
Policji?
a)
patroli w
okolicach szkoły – 19 rodziców
b)
bezpieczeństwa na drogach – 13 rodziców
c)
rozmowy z dziećmi w szkole – 11 rodziców
d)
częstych spotkań – 9 rodziców
e)
edukacji
szkolnej – 4 rodziców
f)
sprawdzania prędkości samochodów w obrębie
szkoły – 3 rodziców
g)
poprawy bezpieczeństwa na drogach – 2 rodziców
h)
ostrzegania przed używkami – 2 rodziców
i)
programu edukacyjnego w szkole - 2 rodziców
j)
bezpieczeństwa w każdym zakresie – 2 rodziców
k)
większego zainteresowania problemami dzieci,
lepsza opieka – 2 rodziców
l)
przepisów zgodnych z logiką – 1 rodzic
m)
bezpieczeństwa w szkole – 1 rodzic
n)
większego zaangażowania – 1 rodzic
o)
profilaktyki – 1 rodzic
p)
współpracy z dziećmi – 1 rodzic
q)
walki z narkotykami – 1 rodzic
r)
więcej zaangażowania w życie lokalnej
społeczności – 1 rodzic
s)
patroli przy szkole i w szkole, biuletynów informacyjnych – 1 rodzic
t)
większego zainteresowania, co robi młodzież -1
rodzic
u)
wyposażenia w odblaski – 1 rodzic
v)
sprawniejszego działania policji - 1 rodzic
w)
dbania o
bezpieczeństwo i porządek – 1 rodzic
x)
zadbania o bezpieczeństwo przy przejściach dla
pieszych i wokół szkoły – 1 rodzic
y)
policja powinna być bardzie widoczna – 1 rodzic
z)
brak odpowiedzi – 35 rodziców
8.
Jak
oceniasz zaangażowania szkoły, do której uczęszcza Twoje dziecko w działania
prewencyjne ?
a)
bardzo
dobrze -37 rodziców
b)
dobrze – 60 rodziców
c)
dostatecznie
– 11 rodziców
d)
źle – 3 rodziców
e)
trudno powiedzieć – 7 rodziców
9.
Czy jesteś zainteresowany włączeniem się w realizację
działań profilaktycznych ? Jeśli tak to jaką rolę dla siebie w nich widzisz?
a)
tak - 39
rodziców
Ø
rozmowy o bezpieczeństwie – 3 rodziców
Ø
rozmowy z dzieckiem – 3 rodziców
Ø
pomoc w organizacji zajęć – 2 rodziców
Ø
praca z dzieckiem w domu – 2 rodziców
Ø
większa uwaga na otaczające środowisko – 1
rodzic
Ø
udział w zajęciach z policją - 1 rodzic
Ø
wspieranie działań szkoły i nauczycieli – 1
rodzic
Ø
uświadamianie o najważniejszych zasadach w ruchu
drogowym – 1 rodzic
Ø
dowolną –
1 rodzic
Ø
oczekuję propozycji – 1 rodzic
b)
nie - 60
rodziców
c)
brak
odpowiedzi – 19 rodziców
RAZ, DWA, TRZY
– BĄDŹ BEZPIECZNY I TY
Ankietę wypełniło
112 uczniów z klas
1-3.
1.
Na
temat bezpiecznego zachowania się
rozmawiają z :
a)
45
uczniami - wychowawczyni i rodzice
b)
35
uczniami – rodzice
c)
16 uczniami –wychowawczyni, rodzice, policjant
d)
6 uczniami –wychowawczyni
e)
4
uczniami –wychowawczyni, rodzice, dziadkowie
f)
2
uczniami –policjant
g)
1 uczniem
–wychowawczyni, rodzice, rodzeństwo
h)
1 uczniem– wychowawczyni, dziadkowie
i)
1 uczniem
–wychowawczyni, policjant, dziadkowie
j)
brak odpowiedzi – 1 uczeń
2.
Zajęcia,
na których jest policjant:
a)
lubi - 96 uczniów
b)
nie lubi -
7 uczniów
c)
nie wie, czy lubi - 8
uczniów
d)
brak odpowiedzi - 1 uczeń
3.
Dziecko zwróci
się do policjanta w sytuacji:
a)
niebezpieczeństwa – 19 uczniów
b)
gdy będzie świadkiem wypadku– 15 uczniów
c)
gdy będzie świadkiem wypadku lub gdy się
zgubi – 13 uczniów
d)
zażywania narkotyków, kradzieży, wypadku,
napadu, porwania i niebezpiecznych zabaw
– 7 uczniów
e)
gdy ktoś mu będzie groził – 6 uczniów
f)
gdy zgubi się – 6 uczniów
g)
wypadku, pobicia – 5 uczniów
h)
gdy zabłądzi– 5 uczniów
i)
kradzieży 4 uczniów
j)
zażywania narkotyków, kradzieży, wypadku,
napadu, porwania – 4 uczniów
k)
kradzieży, wypadku, napadu, porwania - 3 uczniów
l)
gdy się zgubi, zauważy wypadek lub włamanie – 2
uczniów
m)
gdy zgubi się lub gdy go ktoś okradnie - 2 uczniów
n)
wypadku, kradzieży, zagrożenia – 1 uczeń
o)
wypadku, kradzieży, pobicia – 1 uczeń
p)
gdy będzie świadkiem wypadku lub gdy ktoś go
będzie zachęcał do zażywania narkotyków – 1 uczeń
q)
napadu, włamania – 1 uczeń
r)
gdy ktoś go będzie zaczepiał – 1 uczeń
s)
włamania – 1 uczeń
t)
porwania – 1 uczeń
u)
gdy zabłądzi lub gdy zauważy pożar – 1 uczeń
v)
wypadku, pożaru lub gdy się zgubi – 1 uczeń
w)
gdy zauważy złodzieja lub rannego – 1 uczeń
x)
kradzieży, wypadku – 1 uczeń
y)
kradzieży, wypadku, napadu – 1 uczeń
z)
zażywania narkotyków, kradzieży, wypadku,
napadu– 1 uczeń
aa)
gdy zaatakuje go bandyta – 1 uczeń
bb) brak
odpowiedzi – 7 uczniów
4.
Wzywając
pomoc w razie wypadku następujące
informacje:
a)
Imię i nazwisko, adres, miejsce wypadku, czy
ktoś jest ranny – poda 74 uczniów
b)
Imię i nazwisko, adres, miejsce wypadku –
poda 22 uczniów
c)
Adres, miejsce wypadku – poda 2 uczniów
d)
Imię i nazwisko, miejsce wypadku, czy ktoś jest
ranny – poda 2 uczniów
e)
Imię i nazwisko, adres, miejsce wypadku, czy
ktoś jest ranny , czy lubi cukierki, jaki przedmiot lubi w szkole najbardziej –
poda 2 uczniów
f)
Imię i nazwisko– poda 2 uczniów
g)
Imię i nazwisko, miejsce wypadku – poda 1 uczeń
h)
Miejsce wypadku, czy ktoś jest ranny – poda 1 uczniów
i)
Miejsce wypadku – poda 1 uczeń
j)
Nie udzieliło
odpowiedzi - 5 uczniów
5.
Właściwe numery telefonów POLICJI, STRAŻY POŻARNEJ
i POGOTOWIA RATUNKOWEGO
a)
podało 101 uczniów
b)
3 uczniów podało wszystkie złe numery
c)
złe numery STRAŻY
POŻARNEJ i POGOTOWIA RATUNKOWEGO podało 5 uczniów
d)
złe numery POGOTOWIA
RATUNKOWEGO podał 1 uczeń
e)
złe numery STRAŻY
POŻARNEJ podał 1 uczeń
f)
1 uczeń nie udzielił odpowiedzi
6.
NA
PYTANIE: „ Opisz swoją drogę do szkoły. Napisz jakie napotykasz miejsca
niebezpieczne.” UCZNIOWIE UDZIELILI NASTĘPUJĄCYCH ODPOWIEDZI:
a)
przejście dla pieszych – 22 uczniów
b)
do szkoły
jadę autobusem 17 uczniów
c)
odwożą mnie rodzice – 15 uczniów
d)
pasy i roboty drogowe – 10 uczniów
e)
do szkoły odprowadzają mnie rodzice – 8 uczniów
f)
groźny pies – 4 uczniów
g)
nie napotyka niebezpiecznych miejsc – 2 uczniów
h)
remont drogi
- 2 uczniów
i)
mieszkam po tej samej stronie , c o szkoła i
dlatego moja droga jest bezpieczna – 2
uczniów
j)
pasy, groźny pies – 1 uczeń
k)
skrzyżowanie – 1 uczeń
l)
ulica, szybkie pojazdy – 1 uczeń
m)
skrzyżowanie, pasy – 1 uczeń
n)
skrzyżowanie, ostre zakręty – 1 uczeń
o)
dziury – 1 uczeń
p)
idę chodnikiem – 1 uczeń
q)
brak pasów, rozkopany chodnik, maszyny stojące
na drodze – 1 uczeń
r)
rondo – 1 uczeń
s)
moja droga jest prosta – 1 uczeń
t)
moja droga jest niebezpieczna – 1 uczeń
u)
moja droga jest krótka – 1 uczeń
v)
przez ulicę przeprowadza mnie osoba dorosła – 1
osoba
w)
brak odpowiedzi - 17 uczniów
7.
Kiedy
ktoś puka do drzwi
a)
103
uczniów nie otworzy drzwi
b)
6 uczniów powie, że rodziców nie ma w domu
c)
3 uczniów nie udzieliło odpowiedzi
8.
Aby
opatrzyć ranę :
a)
107 uczniów potrzebuje: bandaż, plaster, wodę utlenioną
b)
2 uczniów wybrało z poszczególnych odpowiedzi
bandaż i jodynę
c)
3 uczniów nie udzieliło odpowiedzi
9.
Na pytanie : „Czy nosisz przy ubraniu
elementy odblaskowe”:
a)
tak odpowiedziało 53 uczniów
b)
nie
odpowiedziało 58 uczniów
c)
1 uczeń
nie udzielił odpowiedzi
10.
Dlaczego nosisz (nie nosisz) elementów
odblaskowych?
a)
jestem widoczny/a - 39 uczniów
b)
nie mam
- 31 uczniów
c)
zapewniam sobie bezpieczeństwo – 10 uczniów
d)
bo jeżdżę samochodem - 6 uczniów
e)
nie są potrzebne - 2 uczniów
f)
czuję się bezpieczny , ochraniają mnie - 1 uczeń
g)
jestem bezpieczny, widoczny - 1 uczeń
h)
nie chcę nosić, rodzice mi nie pozwalają - 1
uczeń
i)
mama nie wie gdzie kupić – 1 uczeń
j)
bo uważam, ze nie są konieczne – 1 uczeń
k)
nigdzie w nocy nie chodzę – 1 uczeń
l)
mama mi nie daje - 1 uczeń
m)
bo nie lubię – 1 uczeń
n)
nie widziałem elementów odblaskowych – 1 uczeń
o)
brak odpowiedzi – 15 uczniów
11.
Flaga
czerwona na basenie lub nad wodą oznacza, że:
a)
kąpiel jest zabroniona – tak uważa 94 uczniów
b)
można się kąpać w obecności dorosłych –
według 15 uczniów
c)
można się kąpać według 2 uczniów
d)
brak odpowiedzi – 1 uczeń
12.
Gdzie można grać w piłkę na ulicy?
a)
Nie wolno grać – tak uważa 104 uczniów
b)
Gdy rodzice patrzą – takiej odpowiedzi udzieliło
2 uczniów
c)
Kiedy nie jeżdżą po niej samochody – według 3
uczniów
d)
brak odpowiedzi
- 3 uczniów
Spotkanie z policjantem
17 listopada 2010r. odbyło się spotkanie przedstawiciela policji, pani Anny Wasilewskiej z rodzicami uczniów
klas 1-3.
Spotkanie miało na celu:
- Zapoznanie
rodziców z zasadami przyznawania
CERTYFIKATU BEZPIECZEŃSTWA.
- Zapoznanie z głównymi celami i założeniami programu profilaktyczno-
prewencyjnego "Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i Ty".
- Przypomnienie o odpowiedzialności osób dorosłych za bezpieczeństwo i
zachowanie dzieci będących pod ich opieką.
- Omówienie przyczyn najczęściej występujących wypadków z udziałem dzieci oraz
sposobów ich unikania.
-Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców.
Ankieta skierowana do rodziców została
przeprowadzona przez wychowawców klas.
RADA BEZPIECZEŃSTWA
przy Szkole Podstawowej
w Szewnie
Rodzice
1. Beata Nadbrzuchowska kl.
I a
2. Anna Winiarska kl. I b
3. Elżbieta Jasińska kl. II a
4. Sylwia Moroń kl. II b
5. Mariusz Kasprzyk kl. III a
6. Agnieszka Duś-Kuzka kl. III b
Uczniowie
1. Kacper Nadbrzuchowski kl. Ia
2. Klaudia Gierczak kl.Ib
3. Hubert Krajewski kl.II a
4. Wiktoria Burek kl.II
b
5. Wojciech Marzec
kl.III a
6. Bartosz Zieliński kl.III
b
Nauczyciele
1. Danuta Bańda – zastępca dyrektora
2. Anna Orzech-Kunysz – pedagog
3. Renata Miśkiewicz –wychowawca kl. I a
4. Dorota Lasek -
wychowawca kl. I b
5. Grażyna Krupa - wychowawca kl. II a
6. Barbara Swat - wychowawca kl. II b
7. Halina Mierzejewska - wychowawca kl. III a
8. Mirosława Mansz
- wychowawca kl. III b
****************************************************************
26 listopada 2010r., policjantka
z KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim , pani Anna Wasilewska spotkała się z uczniami
naszej szkoły.
Celem spotkania było uświadomienie dzieciom
znaczenia elementów odblaskowych na ich ubiorze oraz przypomnienie zasad
bezpiecznego poruszania się po drogach.
Uczniowie otrzymali opaski odblaskowe oraz dyplomy za udział w konkursie plastycznym „Jestem widoczny - jestem bezpieczny”.
Raz, dwa, trzy- bądź
bezpieczny i Ty
W roku szk. 2007/2008 Publiczna Szkoła
Podstawowa w Szewnie została wytypowana przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty
i Wojewódzką Komendę Policji w Kielcach do realizacji Programu „Raz, dwa, trzy-
bądź bezpieczny i Ty”.
Akcja rozpoczęła się we wrześniu 2007 r.
spotkaniem z uczniami funkcjonariusza Powiatowej Policji w Ostrowcu Św.
Komisarz Rafał Pietrkiewicz przedstawił dzieciom założenia programu. Następnie
wygłosił prelekcję na temat bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły. Omówił jak
prawidłowo reagować na sygnały świetlne dotyczące ruchu drogowego oraz jak w
praktyce stosować zasady przechodzenia przez jezdnię i bezpiecznie poruszać się
po drogach publicznych w czasie sprzyjających i niesprzyjających warunków
atmosferycznych.
W
ramach powyższego programu placówka realizowała szereg atrakcyjnych i ciekawych
przedsięwzięć:
a) konkursy:
-
wiedzy
„Znaki drogowe”,
-
plastyczny
„Moja droga”,
b) akcjach:
-
„Rózga
dla piratów”,
-
„Udzielanie
pierwszej pomocy przedmedycznej” – pokaz ratowników PCK z Ostrowca Św.
- rozdawanie
światełek odblaskowych dla wszystkich uczniów społeczności szkolnej,
c) Zajęcia warsztatowe:
-
„Zły
dotyk”,
-
„Uwaga
obcy”,
-
Numer
alarmowy 112”,
-
Droga
i ja”,
d) wykonywanie gazetek
ogólnoszkolnych oraz plakatów o bezpieczeństwie:
-
„Numery
alarmowe”,
-
„Bezpieczne
ferie”,
e) projekcje filmów
edukacyjnych:
-
„Przygody
Łusza”,
-
„Strzeż
się nieznajomych”,
-
„Bezpieczeństwo
w mieście zależy również od Ciebie”,
-
„Bezpieczeństwo
w życiu codziennym”,
f) inscenizacje
ogólnoszkolne:
-
„Dzieci w sieci”,
-
„pierwsza
pomoc”,
g) spotkania z
funkcjonariuszami policji ( pogadanki, dyskusje, rozmowy, porady):
-
„Zły
dotyk”,
-
„Uwaga
obcy”,
h) apele ogólnoszkolne:
-
„Bezpieczne
ferie zimowe”
Konkurs plastyczny
W ramach akcji, „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny
i Ty” zorganizowany został w lutym konkurs plastyczny „Moja droga do szkoły”.
Konkurs przeprowadzono w dwóch etapach: klasowym i szkolnym w klasach 1-3. Z
każdej klasy wychowawca wybrał 4 najciekawsze prace, a następnie komisja w
składzie: p. R. Kwiatkowska, p. U. Siporska i p. R. Miśkiewicz nagrodziły 12
prac.
1 miejsce
zajęła Klaudia Kołodziej kl. III b
oraz Krystian Mularczyk kl. I b
2 miejsce zajął Krystian
Skiba kl. I a oraz Łukasz Haraźny kl. IIIb
3
miejsce zajęła Karolina Skiba kl. IIIa oraz Kamil Stawiarski kl. IIb
Wyróżnienia
zdobyli następujący uczniowie:
Bartosz Kubicki
Emilia Gruszka
Karolina Brodnicka
Dominika Gołda
Sara Jóźwik
Dominika Pytlak
Prace wykonane zostały różnymi technikami i
przedstawiały bezpieczną drogę ucznia do szkoły. Zostały one zaprezentowane
uczniom i rodzicom na holu szkolnym. Nagrodzeni i wyróżnieni uczniowie
otrzymali dyplomy wykonane przez p. Renatę Miśkiewicz.
Pierwsza pomoc
W
ramach realizacji programu „Raz dwa trzy- bądź bezpieczny i Ty w dniu 19 marca
2008 roku przeprowadzony został pokaz udzielania pierwszej pomocy
przedmedycznej przez pana Dariusza Czupryńskiego.
Na
wstępie przedstawiono jak dokonać oceny podstawowych funkcji życiowych
poszkodowanego. Następnie jak zabezpieczyć miejsce wypadku i jak najszybciej
wezwać Pogotowie Ratunkowe oraz ekipę ratowniczą, jakie informacje podać i w
jakiej formie.
W
czasie trwającego spotkania uczniowie mieli okazję nauczyć się:
-
Resuscytacji Krążeniowo Oddechowej (masażu serca i sztucznego oddychania)
-
jak zachować się w nagłych przypadkach takich jak: omdlenie, zakrztuszenie,
krwotok, złamanie, wstrząs, oparzenia.
Przeprowadzono
pokaz postępowania w przypadku ataku epilepsji-padaczek oraz ataku astmy-
duszność.
Rózga
dla piratów
Dnia
06.12.2007r. w ramach programu „Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i Ty” odbyła
się akcja – „ Rózga dla piratów”. Uczniowie wraz z funkcjonariuszem
drogówki zatrzymywali kierowców, którzy przekraczali prędkość lub łamali
przepisy ruchu drogowego. Piraci drogowi otrzymywali rózgę zamiast mandatu.
Kierowców, którzy jechali zgodnie z przepisami uczniowie nagradzali kwiatkiem.
Cała akcja przebiegała sprawnie i dała dzieciom wiele zadowolenia.
Spotkanie z rodzicami
W roku szkolnym 2007/2008 w Zespole Szkół
Publicznych Szkoły Podstawowej w Szewnie realizowany jest program
profilatyczno- prewencyjny pod nazwą "Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i
Ty".
Nasza
szkoła realizuje ten program wspólnie z Wojewódzką Komendą Policji i Kuratorium
Oświaty w Kielcach.
W ramach realizacji programu dnia 22 listopada
2007 roku odbyło się zebranie z rodzicami mające na celu wprowadzenie w naszej
szkole wyżej wymienionego programu ukierunkowanego na uczniów, rodziców i
nauczycieli klas I-III. W spotkaniu uczestniczył przedstawiciel policji.
Spotkanie z policjantem
Spotkanie z policjantem miało na celu:
1.Zapoznanie
rodziców z zasadami przyznawania certyfikatu bezpieczeństwa.
2.
Zapoznanie z głównymi celami i założeniami programu profilaktyczno-
prewencyjnego "Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i Ty".
3.
Opis problemu- udział dzieci w zdarzeniach zagrażających ich bezpieczeństwu.
4.
Zapoznanie z zasadami odpowiedzialności osób dorosłych za bezpieczeństwo i
zachowanie dzieci będących pod ich opieką.
5.
Omówienie przyczyn najczęściej występujących wypadków z udziałem dzieci oraz
sposobów ich unikania.
6.
Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców.
Ankieta skierowana do rodziców została
przeprowadzona przez wychowawców klas.
Wszystkie podjęte działania miały na uwadze
pogłębienie specjalistycznej wiedzy rodziców, opiekunów i nauczycieli na temat
zasad zapewnienia bezpieczeństwa uczniom oraz sposobów udzielania im pomocy w
różnych sytuacjach zagrożenia.
„Zły dotyk” , „ Uwaga obcy !”
Dnia 4 marca 2008r. w naszej
szkole odbyło się spotkanie z policjantką p. Anną Wasilewską, która
przybliżyła ważny temat, jakim jest „
Zły dotyk”. Policjantka objaśniła
uczniom kto i w jaki sposób może, a w jaki nie może dziecka dotykać i
przestrzegała przed niedobrym zachowaniami dorosłych. W klasach I-III pojawiły
się ekspozycje o temacie zarówno złego, dobrego, jak i potajemnego dotyku.
Drugim, równie ważnym
tematem było uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą spotkać ich ze
strony nieznajomych osób. Pod hasłem przewodnim „Uwaga obcy” policjantka
udzieliła uczniom kilku cennych rad. Tłumaczyła jak dziecko ma się zachować,
kiedy ktoś obcy częstuje cukierkami i chce, żeby dziecko z tym obcym gdzieś
poszło. Być bezpiecznym tzn.:
·
nie otwierać drzwi obcym
·
nie brać od nieznajomych żadnych prezentów, nawet
słodyczy
·
nigdzie nie chodzić z osobą nieznaną
·
nie rozmawiać przez telefon gdy jest się samemu w
domu.
|