W
roku szkolnym 2013/14 rozpoczęliśmy realizację
innowacyjnego programu dotyczącego nauczania interdyscyplinarnego
z przedmiotów
matematyczno - przyrodniczych, informatycznych i technicznych dla uczniów klas czwartych szkół podstawowych.
Rok szkolny 2013/2014
Od
września 2013r.w naszej szkole realizowany jest projekt Innowacyjny Program Nauczania Interdyscyplinarnego z przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technicznych dla uczniów klas
IV-VI szkół podstawowych.
Uczniowie
klas czwartych wraz z nauczycielami przyrody, informatyki, matematyki i
techniki pracowali metodą projektu oraz przewodniego tekstu przy następujących
tematach: „Makroświat i mikroświat”,
„Nasz szkolny ogródek meteorologiczny” oraz „Kanapka i warzywka to zdrowa jest
pożywka”.
W
ramach realizacji pierwszego tematu„Makroświat
i mikroświat” uczniowie –w ramach przedmiotu przyroda - zapoznali się z metodami poznawania przyrody za pomocą
zmysłów, obserwacji i doświadczeń. Każdy z nich, po wybraniu najbardziej
odpowiadającej mu formy pracy, przygotowywał jedną wybraną obserwację lub
doświadczenie. Uczniowie bardzo zaangażowali się i włożyli dużo serca w to, aby
jak najlepiej wykonać powierzone im zadania. Podczas prezentacji wypełnionych
kart pracy mogliśmy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Jednocześnie na zajęciach komputerowych stworzyli
multimedialne albumy zawierające dane z ich kart pracy. W ramach zajęć z matematyki ćwiczyli mnożenie i
dzielenie liczb naturalnych przez 10,100,1000. Na technice natomiast poznawali budowę i obsługę aparatu cyfrowego.
Podczas
realizacji projektu „Nasz szkolny
ogródek meteorologiczny”na lekcjach przyrody, po zapoznaniu ze składnikami pogody i rodzajami
przyrządów do pomiaru i jednostkami, uczniowie prowadzili dzienniczki pogody.
Wpisywali do nich wartości poszczególnych składników pogody, zbierane podczas
codziennych obserwacji. Na zajęciach
komputerowych dane te umieścili we własnoręcznie stworzonej w programie
komputerowym tabeli. W tym czasie w ramach zajęć z matematyki ćwiczyli obliczanie różnicy temperatur, analizowali dane
przedstawione na diagramie. Na technice
wykonane zostały piękne kolorowe wiatraczki.
W
czasie realizacji ostatniego projektu – „Kanapka
i warzywka to zdrowa jest pożywka” uczniowie klas czwartych na lekcjach
przyrodyzapoznali się z zasadami
zdrowego odżywiania, dowiedzieli się, jak ważna jest miła atmosfera podczas
spożywania posiłków, poznali budowę i funkcjonowanie układu pokarmowego
człowieka. Nawiązaniem do tych zagadnień było stworzenie własnych książek
kucharskich. Podczas ich prezentacji widać było, jak pomysłowi i pracowici są
nasi uczniowie: niektórzy stworzyli prace zawierające przepisy na słodkości,
inni na koleżeńskie spotkania, jeszcze inni stworzyli zestawy, zawierające
śniadania, obiady, podwieczorki, kolacje – każda książka była inna i równie
ciekawa. Zachwycały one również staranną formą graficzną.W tym czasie na zajęciach komputerowych wyszukiwali
potrzebne im informacje – wyszukiwanie przepisów, dekoracji stołu. Podczas
zajęć z techniki uczniowie poznawali
zasady obsługi urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w kuchni. Na matematyce uczniowie rozwiązywali zadania tekstowe
wielodziałaniowe związane z przygotowywaniem posiłków.
Rok szkolny 2014/2015
W ramach realizacji tematu „Tajemnice wody i lodu” uczniowie klas czwartych –w zakresie
przedmiotu przyroda–po zapoznaniu
się z informacjami dotyczącymi stanów skupienia wody, ich przemian i
właściwości – mogli doświadczalnie przekonać się o prawdziwości nabytych
informacji. W tym celu opracowano, zmodyfikowano w celu zapewnienia
bezpieczeństwa i wykonano określone doświadczenia. Uczniowie bardzo
zaangażowali się i włożyli dużo serca w to, aby jak najlepiej wykonać
powierzone im zadania. W tym czasie na matematyce
uczniowie doskonalili umiejętność odczytywania danych z termometru oraz
obliczanie amplitudy. Na informatyce
mieli okazję poznać i stworzyć własne modele płatków śniegu – w nawiązaniu do
poznanego na przyrodzie zjawiska symetrii promienistej. Na zajęciach technicznych zajmowano się wtedy tworzeniem lodówek
turystycznych. O tym, jak piękne modele powstały, świadczą poniższe zdjęcia.
Podczas realizacji projektu „Z ekologią za pan brat”w klasach piątych, na lekcjach przyrody uczniowie najpierw określali,
co jest źródłem zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby. Aby przekonać się,
jak zanieczyszczone jest środowisko w naszej najbliższej okolicy, przygotowano
i wykonano serię obserwacji i doświadczeń, jako najlepszych metod poznawania
przyrody. Odbyło się również wyjście w teren w celu zbadania stanu środowiska
za pomocą skali porostowej. O tym, jak bardzo zaciekawiło to naszych uczniów,
świadczą poniższe zdjęcia.
Na kolejnych zajęciach za pomocą metody burzy mózgów
opracowaliśmy własne sposoby ratowania przyrody. Wtedy tez powstał pomysł, aby
nasze propozycje rozpowszechnić w szkole, tworząc konkurs plastyczny pod
hasłem: :Jestem ekologiem – dbam o naszą planetę”. Do konkursu przystąpiło
wielu uczniów, a najciekawsze prace umieszczono w gablotce przyrodniczej na
korytarzu. Przyznane zostały miejsca w konkursie a dzieci otrzymały dyplomy
oraz nagrody.
W
tym czasie na technice uczniowie
projektowali i tworzyli zabawki z odpadów. O tym, jakimi pomysłami się
wykazali, świadczą poniższe zdjęcia:
Podczas realizacji projektu „Poznajemy świętokrzyskie” uczniowie klas czwartych na przyrodzienajpierw zapoznawali się z
określaniem kierunków geograficznych za pomocą kompasu i gnomonu, jak również
poznawali inne sposoby wyznaczania kierunków świata – bez użycia przyrządów.
Następnie poznali różne rodzaje map i uczyli się, jak czytać mapy. W klasie
piątej natomiast obliczali i szacowali odległości w terenie, obliczali
odległość za pomocą skali mianowanej i podziałki liniowej. Poznali także
pojęcia wysokości względnej i bezwzględnej oraz uczyli się czytać mapę
poziomicową. Zapoznali się również z formami ochrony przyrody w Polsce. Wszyscy
uczniowie poznali zasady zachowania się na obszarach chronionych.
Na matematyce
uczniowie odczytywali skale mapy lub planu. Obliczali także średnią prędkość
oraz szacowali koszty. Na zajęciach
technicznych uczyli się posługiwać sprzętem do robienia zdjęć.
Zagadnienia te bardzo przydały się w czasie rajdu po Górach Świętokrzyskich, w
którym klasy te wzięły udział. Wielogodzinny, wyczerpujący rajd bardzo
wszystkim przypadł do gustu i był niezapomnianym przeżyciem.
Wspomnieniem po nim jest album
multimedialny, zawierający pamiątkowe zdjęcia z rajdu, jaki uczniowie wykonali
na informatyce.
Nasi uczniowie bardzo entuzjastycznie podchodzili do
proponowanych im zajęć, podejmowali je z ochotą. I dobrze się bawili,
jednocześnie się ucząc.