Projekt  interdyscyplinarny





W roku szkolnym  2013/14 rozpoczęliśmy  realizację innowacyjnego programu dotyczącego nauczania interdyscyplinarnego z przedmiotów
matematyczno - przyrodniczych, informatycznych i technicznych dla uczniów klas czwartych  szkół podstawowych.



i
Rok szkolny 2013/2014

Od września 2013r.w naszej szkole realizowany jest projekt Innowacyjny Program Nauczania Interdyscyplinarnego z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technicznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.

 

Uczniowie klas czwartych wraz z nauczycielami przyrody, informatyki, matematyki i techniki pracowali metodą projektu oraz przewodniego tekstu przy następujących tematach: „Makroświat i mikroświat”, „Nasz szkolny ogródek meteorologiczny” oraz „Kanapka i warzywka to zdrowa jest pożywka”.

W ramach realizacji pierwszego tematu„Makroświat i mikroświat” uczniowie –w ramach przedmiotu przyroda - zapoznali się z metodami poznawania przyrody za pomocą zmysłów, obserwacji i doświadczeń. Każdy z nich, po wybraniu najbardziej odpowiadającej mu formy pracy, przygotowywał jedną wybraną obserwację lub doświadczenie. Uczniowie bardzo zaangażowali się i włożyli dużo serca w to, aby jak najlepiej wykonać powierzone im zadania. Podczas prezentacji wypełnionych kart pracy mogliśmy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Jednocześnie na zajęciach komputerowych stworzyli multimedialne albumy zawierające dane z ich kart pracy. W ramach zajęć z matematyki ćwiczyli mnożenie i dzielenie liczb naturalnych przez 10,100,1000. Na technice natomiast poznawali budowę i obsługę aparatu cyfrowego.

Podczas realizacji projektu „Nasz szkolny ogródek meteorologiczny”na lekcjach przyrody, po zapoznaniu ze składnikami pogody i rodzajami przyrządów do pomiaru i jednostkami, uczniowie prowadzili dzienniczki pogody. Wpisywali do nich wartości poszczególnych składników pogody, zbierane podczas codziennych obserwacji. Na zajęciach komputerowych dane te umieścili we własnoręcznie stworzonej w programie komputerowym tabeli. W tym czasie w ramach zajęć z matematyki ćwiczyli obliczanie różnicy temperatur, analizowali dane przedstawione na diagramie. Na technice wykonane zostały piękne kolorowe wiatraczki.

W czasie realizacji ostatniego projektu – „Kanapka i warzywka to zdrowa jest pożywka” uczniowie klas czwartych na lekcjach przyrodyzapoznali się z zasadami zdrowego odżywiania, dowiedzieli się, jak ważna jest miła atmosfera podczas spożywania posiłków, poznali budowę i funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka. Nawiązaniem do tych zagadnień było stworzenie własnych książek kucharskich. Podczas ich prezentacji widać było, jak pomysłowi i pracowici są nasi uczniowie: niektórzy stworzyli prace zawierające przepisy na słodkości, inni na koleżeńskie spotkania, jeszcze inni stworzyli zestawy, zawierające śniadania, obiady, podwieczorki, kolacje – każda książka była inna i równie ciekawa. Zachwycały one również staranną formą graficzną.W tym czasie na zajęciach komputerowych wyszukiwali potrzebne im informacje – wyszukiwanie przepisów, dekoracji stołu. Podczas zajęć z techniki uczniowie poznawali zasady obsługi urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w kuchni. Na matematyce   uczniowie rozwiązywali zadania tekstowe wielodziałaniowe związane z przygotowywaniem posiłków.



Rok szkolny 2014/2015

W ramach realizacji tematu „Tajemnice wody i lodu” uczniowie klas czwartych –w zakresie przedmiotu przyroda–po zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi stanów skupienia wody, ich przemian i właściwości – mogli doświadczalnie przekonać się o prawdziwości nabytych informacji. W tym celu opracowano, zmodyfikowano w celu zapewnienia bezpieczeństwa i wykonano określone doświadczenia. Uczniowie bardzo zaangażowali się i włożyli dużo serca w to, aby jak najlepiej wykonać powierzone im zadania. W tym czasie na matematyce uczniowie doskonalili umiejętność odczytywania danych z termometru oraz obliczanie amplitudy. Na informatyce mieli okazję poznać i stworzyć własne modele płatków śniegu – w nawiązaniu do poznanego na przyrodzie zjawiska symetrii promienistej. Na zajęciach technicznych zajmowano się wtedy tworzeniem lodówek turystycznych. O tym, jak piękne modele powstały, świadczą poniższe zdjęcia.

 

 

Podczas realizacji projektu „Z ekologią za pan brat”w klasach piątych, na lekcjach przyrody uczniowie najpierw określali, co jest źródłem zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby. Aby przekonać się, jak zanieczyszczone jest środowisko w naszej najbliższej okolicy, przygotowano i wykonano serię obserwacji i doświadczeń, jako najlepszych metod poznawania przyrody. Odbyło się również wyjście w teren w celu zbadania stanu środowiska za pomocą skali porostowej. O tym, jak bardzo zaciekawiło to naszych uczniów, świadczą poniższe zdjęcia.

 

 

 

 

Na kolejnych zajęciach za pomocą metody burzy mózgów opracowaliśmy własne sposoby ratowania przyrody. Wtedy tez powstał pomysł, aby nasze propozycje rozpowszechnić w szkole, tworząc konkurs plastyczny pod hasłem: :Jestem ekologiem – dbam o naszą planetę”. Do konkursu przystąpiło wielu uczniów, a najciekawsze prace umieszczono w gablotce przyrodniczej na korytarzu. Przyznane zostały miejsca w konkursie a dzieci otrzymały dyplomy oraz nagrody.

             W tym czasie na technice uczniowie projektowali i tworzyli zabawki z odpadów. O tym, jakimi pomysłami się wykazali, świadczą poniższe zdjęcia:

 

Podczas realizacji projektu „Poznajemy świętokrzyskie” uczniowie klas czwartych na przyrodzienajpierw zapoznawali się z określaniem kierunków geograficznych za pomocą kompasu i gnomonu, jak również poznawali inne sposoby wyznaczania kierunków świata – bez użycia przyrządów. Następnie poznali różne rodzaje map i uczyli się, jak czytać mapy. W klasie piątej natomiast obliczali i szacowali odległości w terenie, obliczali odległość za pomocą skali mianowanej i podziałki liniowej. Poznali także pojęcia wysokości względnej i bezwzględnej oraz uczyli się czytać mapę poziomicową. Zapoznali się również z formami ochrony przyrody w Polsce. Wszyscy uczniowie poznali zasady zachowania się na obszarach chronionych.

Na matematyce uczniowie odczytywali skale mapy lub planu. Obliczali także średnią prędkość oraz szacowali koszty. Na zajęciach technicznych uczyli się posługiwać sprzętem do robienia zdjęć.

Zagadnienia te bardzo przydały się w czasie rajdu po Górach Świętokrzyskich, w którym klasy te wzięły udział. Wielogodzinny, wyczerpujący rajd bardzo wszystkim przypadł do gustu i był niezapomnianym przeżyciem.

Wspomnieniem po nim jest album multimedialny, zawierający pamiątkowe zdjęcia z rajdu, jaki uczniowie wykonali na informatyce.


 

Nasi uczniowie bardzo entuzjastycznie podchodzili do proponowanych im zajęć, podejmowali je z ochotą. I dobrze się bawili, jednocześnie się ucząc.

 













  Prowadzenie:  zespół redakcyjny